How To | Poepvlekken weghalen!

Hoi iedereen!

Leuk dat jullie weer gezellig meelezen! Vandaag maak ik een artikel over hoe je het beste poepvlekken kunt wegkrijgen! Want iedereen met een wit paard kent het wel: je gaat weg van een prachtig wit paard en je komt terug bij een zwart/bruin of gevlekt paard :P. En dan kom je op google of facebook de PERFECT witte paarden tegen, hoe doén die mensen dat?! Dat ga ik je vandaag vertellen!  Nou moet ik eerlijk toegeven dat ikzelf nogweleens iets heb van ajoh, toch niemand ziet het. Dan poets ik hem wel, maar ik ik niet mijn uiterste best doen voor die vlekken. En een andere keer denk ik: ik ben toch lekker bezig en dan ga ik er wel mee aan de slag, net hoe mn bui is. Maargoed, daar hebben we het niet over vandaag, want we gaan het hebben hoe je van die koe weer je mooie witte paard kunt maken.

1. WASSEN

Toch echt de nummer 1 tip om je paard blinkend wit te krijgen is wassen, dit raad ik ook zeker aan als je op wedstrijd gaat! Maar helaas kun je dit niet altijd gebruiken. Want wassen kost, als je het echt goed wil doen, meestal wel wat meer tijd. Ook is wassen swinters ook een beetje koud voor het paard. Maar om hem echt blinkend wit te krijgen, vind je overal wel een antwoord op! (Weten hoe je je paard moet wassen? Kijk de video onderaan dit artikel!)

2. Met de spons!

Dan is mijn 2de tip: pak een emmer water, doop je spons flink onder en boenen maar! Je kunt hier ook sop bij gebruiken, zorg alleen wel dat je de spons NIET uitknijpt, doe je dit wel dan is het resultaat dus 2x minder, houd daar rekening mee!

 

3. Poetsblok

De meesten kennen hem wel en voordegene die hem niet kennen raad ik hem zeker aan: de poetsblok. Wat een topding is dit! Het is een soort houtskool/steen achtig materiaal dat ervoor zorgt dat de vlek minder word en soms zelfs helemaal verdwijnt. Hij neemt ook nog is losse of dode haren mee dus super handig voor als je paard aan het verharen is! Ze zijn bijna in iedere ruitersportzaak te vinden.

 

4. Spotlight

Spotlight is ook super handig voor hardnekkige vlekken. Je maakt een klein stuk van je handdoek nat, doet er wat spotlight bij, boenen maar en dat plekje van je paard is blinkend wit!

Ik heb hier helaas geen foto van, dus plaats ik een foto van cowboy magic, ook een heel goed merk voor witte paarden!

5. De roskam

Iedere ruiter kent hem, de roskam. Standaard in iedere poetskist te vinden. Ik als klein paardenmeisje rosde mezelf helemaal suf, terwijl ik hem nu bijna niet meer gebruik. Toch kan hij echt nog heel handig zijn! Hij werkt niet super, maar voor de 'basis' vlekjes kan hij meestal nog wel helpen.

 

Nog wat kleine tips:

  • Houtskool goed inwrijven en een uurtje later uitborstelen
  • Biotex, betadine, shampo voor mensen met grijs haar, cowboy magic, allemaal producten die ook kunnen helpen!

  • Shampoo op de roskam en stevig rossen wil ook nog wel is helpen! Wel uitspoelen.

  • goed bijhouden! Ookal zul je weten dat hij weer een vlek heeft, blijf het bijhouden. Doe je dit niet, zal het haar onder de vlek verkleuren en word het alleen maar lastiger de vlek weg te krijgen.

  • Goede vliegenspray gebruiken. De meeste witte paarden hebben meer last van vliegen. En om die af te schudden gaan ze rollen, waardoor ze vies worden. Als je de vliegen aanpakt, heb je dus een kans dat je paard ook minder vies is.

  • Het meeste buiten laten staan. Dit geld eigenlijk voor alle paarden omdat dit gewoon beter is voor het paard want opstallen gaat immers tegen de natuur van het paard in, maar daar gaat het nu niet om haha. Als je paard meer buitenstaat heb je minder last van poepvlekken, want in een stal gaan ze er geheid in liggen.

  • Greenspot van cowboy magic, ongeveer hetzelfde als spotlight. Je smeert het goed in op de vlek en gaat dan met een vochtige doek

Willen jullie meer poetstips, voor alle paarden inplaats van voor alleen witte? Zeg het even! Dan maak ik er een artikel of filmpje van of misschien wel allebei!

Ontzettend bedankt voor het lezen van dit artikel en het bezoeken van onze website! Hieronder kun je nog een how to wassen vinden van ons, die misschien ook wel leuk is om te bekijken.

 

Nogmaals bedankt en tot de volgende keer!

Groetjes, Julia